11 tipů pro optimální výběr fotografie pro tisk fotoobrazu
Kvalita vybrané fotky je zásadní pro dokonalý výsledek. Kvalitní fotka je taková, která má dostatečné rozlišení pro zvětšení. Rozlišení se uvádí v pixelech (px). Platí zde přímá úměra- čím větší obraz chcete zhotovit, tím více pixelů musí vaše fotka mít.
Často se setkáváme s tím, kdy fotka má rozlišení v pixelech mnohem vyšší než uvádí tabulka, přesto není fotka pro zvětšení dost kvalitní. Stává se to zejména v případě fotek, na které jsou aplikovány různé filtry, ořezy a retuše.
Berte, prosím, níže uvedenou tabulku doporučeného rozlišení pouze jako orientační.
Tip: Jak poznáte rozlišení vaší fotky? Když kurzorem myši najedete na vybranou fotku, zobrazí se vám její rozlišení např.: 3545x2420 a velikost 3,2 MB.
11 tipů pro optimální výběr fotografie pro tisk fotoobrazu
- Zachovejte důležité detaily na střední části- vyhněte se fotografiím s částmi obličeje v okraji, jako jsou oči a uši. Boční strany obrazu se kopírují pomocí zrcadlení, to znamená, že co je na fotce 1-2 cm od kraje se zobrazí na boční hraně výsledného obrazu.
- Ostrá fotografie bez šumu-ohlídejte si, aby fotografie nebyla rozmazaná (neostrá) nebo s velkým množstvím šumu (zrnitá). Tyto nedostatky nemohou být považovány za reklamaci. Pokud fotku nahráváte z mobilu, vždy ji předem zkontrolujte tak, že si ji na displeji maximálně zvětšíte. Pokud se po zvětšení jeví jako neostrá, zrnitá nebo dokonce vidíte jednotlivé kostičky (pixely) ze kterých se fotka skládá, k objednávce ji nenahrávejte a zvolte jinou.
- Opatrně s úpravami-pozor na neprofesionální úpravy fotografií, které mohou vést ke snížení rozlišení.
- Dbejte na drobné nedostatky-při vkládání fotografií si dejte pozor na drobné nedostatky, jako jsou červené oči nebo nečistoty na oblečení. Tyto nedostatky budou patrné i na výtisku, zejména pokud budou tisknuty na větších formátech.
- Omezte použití fotografií ze sociálních sítí-pokud možno, nepoužívejte fotografie získané ze sociálních sítí, které podstatně snižují kvalitu fotografií. Fotka, která vypadá na sociálních sítích skvěle a kvalitně, je velmi často nepoužitelná pro jakékoliv zvětšení.
- Přenosy a aplikace snižují kvalitu fotky-u fotek, které přeposíláte z jednoho telefonu na jiný přes aplikace jako je Messenger, Viber, Whatsapp atd. a u fotek, které jste jednou vložili na Instagram, FB apod. a poté si je stáhnete zpět do mobilu, dochází k podstatnému snížení kvality fotky.
- Nahrávejte do konfigurátoru fotografii ve vysoké kvalitě- při vkládání fotografie k objednávce je důležité nahrát ji v co nejlepší kvalitě. Pokud Vám fotku k tisku zasílá někdo jiný, např. fotograf může použít i externí úložiště, např. Úschovna.cz pro fotky v plné kvalitě, případně Vám je odeslat emailem. Zde je důležité odmítnout možnost snížení velikosti fotografie, kterou většinou email nabízí.
- Pozor na dostatečné osvětlení-pokud to lze, vyhněte se použití fotek s nedostatečným osvětlením (tj. fotka s nízkou světelností nebo pořízená bez denního světla, blesku apod.). Konečný výtisk bude téměř vždy tmavší než originální fotografie. Pokud odesíláte fotku, která je na monitoru nebo displeji mobilu již velmi tmavá, některé detaily mohou být na konečném výtisku nerozeznatelné.
- Rozdíl mezi fotkou na monitoru a reálným tiskem-všimněte si, že když zobrazujete fotku na monitoru, je podsvícený a má vysoký jas, což znamená, že nelze očekávat, že bude výsledný obraz světelně identický. Pokud byste chtěli porovnávat světelnost, musíte si snížit jas monitoru na minimum.
- RGB vs. CMYK-fotka, kterou vidíme na monitoru nebo displeji mobilu zobrazuje mnoho odstínů pomocí RGB, zatímco tiskárny tisknou pomocí CMYK. Počet odstínů, které lze sestavit pomocí toneru, je mnohem nižší než počet odstínů, které může zobrazit monitor.
- Formát fotografie-zvažte použití obdélníkové fotky pro čtvercový obraz a naopak. Vždy je potřeba počítat s tím, že v takovém případě, bude nutný větší ořez fotky.
obr.č.1 Fotoobraz zhotovený z fotky s dostatečným rozlišením pro tisk.
obr.č.2 Fotoobraz zhotovený z fotky s nedostatečným rozlišením pro tisk.